"Ormar äro älskliga varelser,
om man råkar tillhöra samma
giftgrupp"
(Artur Lundkvist)

"Ju längre ett samhälle
kommer från sanningen,
desto mer kommer detta
samhälle att hata dem
som säger sanningen"
(George Orwell)

"Den som gifter sig med
tidsandan blir snabbt änka."
(Goethe)

"Civiliserade är de kulturer
och individer som respekterar
andra."
(hört på Axesskanalen)

"Det tragiska med vanligt
sunt förnuft är att det
inte är så vanligt."
(Albert Einstein)

"Halv kristendom tolereras
men föraktas.
Hel kristendom respekteras
men förföljs."
(Okänd)

"För att komma till flodens
källa måste man simma
mot strömmen."
(Stanislaw Jerzy Lec)

"Jag noterar att alla de
människor, som är för
abort, redan är födda."
(Ronald Reagan)

Senast ändrad: 2015 03 30 23:42

Några egna inspelningar från fadons värld

I den här avdelningen tänkte jag ha länkar till inspelningar jag gjort på olika fadoställen (filerna har jag lagt upp på Youtube). Även om ljudkvaliteten lämnar en hel del i övrigt att önska så kompenseras detta kanske av äktheten i inspelningarna, eftersom inget är tillrättalagt eller förbättrat utan naket skildrar hur det var. Ändå tycker jag ljudet är förvånansvärt bra — jag hade inte förväntat mig att man skulle få så pass bra ljud när man spelar in på en mobiltelefon. Många av inspelningarna (de flesta) har ingen bild (dvs de har bild, eftersom de är videoinspelningar, men bilden är i stort sett svart). På de flesta fadoställen är det helt enkelt för mörkt för att få en acceptabel bild med mobilkamera utan extra belysning (speciellt på Mesa de Frades är det väldigt mörkt under fadon). Men det viktiga är ju trots allt ljudet. Jag blundar ofta när jag lyssnar på fado och då blir det precis som mina inspelningar. Så att bilden är svart gör att det blir ännu mer realistiskt. Du får precis samma upplevelse som jag hade (men med sämre ljudkvalitet).

Länkarna kommer gradvis att bli utökas.


Rodrigo Rebelo de Andrade tillhör Mesa de Frades fasta ensemble (normalt sjunger han på onsdagar). Han är bror till en av fadons största stjärnor just nu, Carminho. Deras mamma är för övrigt också en duktig fadista. Rodrigo är arkitekt och sjunger för sitt nöjes skull (antar jag). Jag tycker mycket om hans sångstil, som är väldigt intensiv och uttrycksfull med stor dynamik. Jag gjorde två inspelningar med Rodrigo en kväll i mars 2015.

Rodrigo Rebelo de Andrade

Rodrigo Rebelo de Andrade


Gisela João — antagligen en kommande stjärna bland fadistor

Det finns en fadista jag uppskattar mycket. Hon heter Gisela João. Hon sjunger nästan varje kväll på Senhor Vinho, men när det är "jam session" på Mesa de Frades brukar hon komma dit. Här följer tre inspelningar från en sådan kväll med henne (inspelat februari 2012). Man hör på applåderna att hon är mycket uppskattad (vid "jam sessions" har de vanliga gästerna gått och publiken består huvudsakligen av musiker och fadistor och en och annan som fått förmånen att vara med, som t ex undertecknad).

Gisela João

Gisela João

Gisela João


Det finns en ung fadista, vid namn Terésa Landeiro (ofta kallas hon Teresinha, vilket betyder "lilla Terésa"), som brukar sjunga på Mesa de Frades. Första gångerna jag hörde henne var i februari 2011. Då var hon bara 14 år och hennes mamma var alltid med när hon sjöng. Mamman tänker kanske på det som Evert Taube skriver i sin vackra sjömansvisa Linnéa; "fast på land går värre hajar än man skåda får på sjön". En kväll hade den unga fadistan sitt 15-årskalas på Mesa de Frades. Det är nog inte så ofta som det äts tårta på en fadoklubb, långt efter midnatt. Jag hörde också Terésa flera gånger våren 2012 när jag bodde i Lisboa under några månader, och spelade då in tre fados med henne. Då var inte mamman med längre. Sången är väldigt stark i inspelningarna nedan, så att det nästan blir distorsion (förmodligen får du skruva ner ljudet något). Det beror på att Terésa har en väldigt stark röst, plus att hon stod ca 1 meter från där jag satt.

Terésa Landeiro

Terésa Landeiro (Galningen som ropar "bravo" högt på slutet, det är jag det. Och inte skäms jag heller.)

Terésa Landeiro (Här glömde jag att stänga av inspelningen så den fortsätter — först hör man sorl i bakgunden, vilket ju ger en äkta känsla, och sedan sjunger en manlig fadista, som extra bonus, en fado med en stil som är ganska typisk för äldre manliga fadistor. Tyvärr kom inte hela den sista fadon med, eftersom jag stängde av så fort jag kom på att telefonen fortfarande spelade in. Vilket jag inte skulle gjort.)

När man i december 2013 googlar på "Terésa Landeiro" får man mängder av träffar, och allt talar för att hon har en lysande framtid inom fadons värld framför sig.

En fördel med Mesa de Frades är kvaliteten på musikerna. Vid inspelningarna ovan var det på portugisisk gitarr Pedro de Castro (en av ägarna till Mesa de Fredes) och Angelo Freire (en av de bästa unga gitarristerna idag — det är han som kompar Terésa Landeiro ovan) och även José Manuel Neto (en annan mycket skicklig gitarrist). En kväll kompade både Pedro de Castro och Neto tillsammans. Det var ju nästan för bra för att vara sant. Även de som spelar viola (spansk gitarr) är i allmänhet i samma klass (fast jag är inte så insatt i dessa musiker och vad de heter).


Apropå Angelo Freire så har han mer eller mindre vuxit upp på Tasca do Jaime (som omnämns på min huvudsida om fado). Mezzokanalen (som har klassisk musik och jazz men också mycket musik från olika kulturer) gjorde för ca 10 år sedan ett entimmesprogram om Lisboa och fado. Ett mycket, mycket bra program, där man lyckats fånga Lissabons själ! En hel del spelades in på Tasca do Jaime. Där får man bl a se och höra Angelo sjunga en fado. Han är då endast 12 år gammal och sjunger fantastiskt (han är fortfarande en duktig sångare). Så småningom gick han över till att spela portugisisk gitarr och är idag, 22 år gammal, en av de skickligaste på detta instrument, vilket visas av att han för närvarande är Marizas personliga gitarrist. När jag bodde ett antal månader i Lisboa under våren 2011 gjorde Kanal 3 i Portugal en film om Angelo och delar av den spelades in på Tasca do Jaime. Jag hade turen att, tillsammans med en god vän, få vara med vid inspelningen. Min gode vän spelade in några videoklipp med sin iPhone 4 (själv hade jag en iPhone 3GS vid den här tiden, vilken hade en betydligt sämre kamera). Varsågod!

Angelo Freire (Här spelar Angelo portugisisk gitarr och blir filmad)

Angelo Freire (På det här klippet sjunger Angelo en fado. På slutet zoomar kameran in på en bild med Angelo i 12-årsåldern och man hör en ambulans i bakgrunden. Varje bord på Tasca do Jaime är täckt med en plexiglasskiva, under vilken ligger fotografier på prominenta gäster och fadistor och musiker.)

Angelo Freire (Ytterligare en sekvens där Angelo sjunger)

Angelo Freire (Här sjunger en 10-årig Angelo en desgarrada tillsammans med en jämnårig flicka — detta är hämtat från en fadotävling, där Angelo och flickan vann sina respektive klasser — obs, inspelningen är inte gjord av mig)


Den här videosnutten är inspelad av min vän Ann-Sofie (med en iPhone 4) när hon var nere och hälsade på mig i Lisboa i mars 2012. Den börjar med en snygg inledning, där kameran visar vad som händer på gatan utanför Tasca do Jaime. Det är paus i sjungandet. En spårvagn kör förbi och folk står ute på gatan och pratar och röker. Sedan vrider sig kameran in mot restaurangen och fadon börjar igen. Fadistan heter Angela Papa (både hon och Tasca do Jaime nämns i min huvudartikel om fado). Hon är amatör, precis som de flesta som sjunger på Tasca do Jaime. Till professionen är hon apotekare. Tyvärr är det filmat på lite för stort avstånd för att ge rättvisa åt själva fadon. Men filmen ger en väldigt fin känsla för stämningen på Tasca do Jaime. När jag ser den här videon vill jag genast åka ner till Lisboa igen.

Angela Papa

Angela Papa (en lite bättre inspelning av Angela, tagen på nära håll.


Cuca Roseta hör till en av mina favoriter. Hon uppträder nästan varje kväll på Clube de Fado. Hon är inte bara fadista utan har också en fil lic i psykologi att falla tillbaka på om hon skulle tröttna på att sjunga fado. Följande videoklipp är inspelat på Clube de Fado i januari 2011. Som synes är har man lite mer belysning på Clube de Fado än på Mesa de Frades. Tyvärr slutar klippet innan fadon är slut, men ger i alla fall en aning om hur fin röst Cuca Roseta har.

Cuca Roseta


Här är en inspelning jag gjorde på Tasca do Jaime den 29/12 2013. Fadistan heter Beatrice. Hon kom in plötsligt utifrån gatan och sjöng två fados, och sedan gick hon lika plötsligt som hon kom. Jag vet inget mer om henne än hennes namn. Hon har, som framgår av inspelningen, en fin, ljus och känslosam röst och ett fint kroppsspråk, och jag hoppas att jag får höra henne fler gånger. Tyvärr börjar publiken applådera innan fadon är slut. Så blir det ibland när publiken kan texten alltför väl. Kvinnan som passerar framför kameran (ungefär vid 1:18) är Laura, dvs Jaimes hustru (se min huvudartikel om fado). Hon har för övrigt tagit på sig att lära mig portugisiska, vilket jag är mycket tacksam för. Det går sakta men säkert framåt.

Beatrice

 

För dig som kommit till denna sida direkt (t ex via Google) — klicka här för att komma till min huvudsida om fado. Kommer du från min huvudsida om fado behöver du bara stänga denna flik/detta fönster (eftersom den här sidan öppnas i en separat flik/fönster) och sedan gå till fadosidefliken/-fönstret.

© Krister Renard